טיפ טיפה ירושלים

טיפ טיפה ירושלים

טיפ טיפה- ירושלים

 

 
⦁ "וַיְהִי... בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל-יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן הַבַּיִת, לַָה' " (מלכים א, ו) "וּבַשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְבוֹאָם אֶל בֵּית הָאֱלֹהִים לִירוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי הֵחֵלּוּ זְרֻבָּבֶל בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל וְיֵשׁוּעַ... לְנַצֵּחַ עַל מְלֶאכֶת בֵּית ה' " (עזרא ג) חודש אייר (חודש זיו) הוא חודש של התחלות טובות. שני בתי המקדש החלו להיבנות בו ואף הכרזת קום המדינה קרתה בחודש זה.

⦁ " בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִיו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל-יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן הַבַּיִת, לַָה' " (מלכים א, ו) "בחדש זיו- בירח שנולדו בו זיותני עולם... בחדש זיו- ההוא דאית ביה זיוא לאילני" (מסכת ראש השנה יא) חודש אייר נקרא חודש זיו משתי סיבות. שלושת האבות נולדו בחודש זה. שלושת האבות נקראים 'זותני העולם' כיוון שלידתם הביאה זיו (אור) לעולם. בנוסף זיו הוא התחלת הפרי, המופיע לאחר שפרח העץ נובל וּמבשר שבצמח זה עתיד להיווצר פרי גדול ויפה. חודש ההתחלות כבר אמרנו?

⦁ "בשעה שיצאו ישראל ממצרים היו בהן בעלי מומין משעבוד טיט ולבנים. אמרו לו מלאכי השרת: הרי השעה תן להם את התורה. אמר להם הקב"ה: עדיין לא בא זיותן של בני משעבוד טיט ולבנים, אלא יתעדנו בני עד ג' חדשים בבאר ומן ושלו ואח"כ אתן להם התורה" (מדרש רבה שיר השירים ב' י"ז) חודש אייר וימי ספירת העומר מבטאים את ה'תהליך'. אנחנו כבר לא בגלות, אך עוד לא בגאולה השלמה. תהליך של הבראה והתפתחות של עם ישראל וההכנה לקראת מתן תורה, הכניסה לארץ ישראל ולבסוף הגאולה השלמה בבניין המקדש.

⦁ "ועִמהם שלח את פינחס. לצבא וכלי הקודש וחצוצרות התרועה בידו. שלח אותו לצבא, לראש ומשוח מלחמה" (ספורנו במדבר ל"א, ו') בראש צבא המלחמה עומד משוח המלחמה. משוח המלחמה, רמטכ"ל צבא ה', הוא דווקא כהן ואף לובש בגדי כהן גדול! זאת למרות שהוא יכול להיטמא למת ואם יהרוג הנפש יכול להיפסל לתמיד! אך לפעמים השירות לפני ה' הוא בשדה הקרב ולא במקדש, ושדה הקרב אף הופך לבית מקדש. יש חצוצרות. יש כהן גדול. יש ארון הברית. יש קדושה. הקב"ה נמצא בתוך המחנה! זאת אנו מזכירים בפתיחת ארון הקודש: וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר משֶׁה קוּמָה ה' וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ: לעילוי נשמת חללי צבא ההגנה לישראל ונפגעי פעולות האיבה.

⦁ "תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ אֲ-דֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ" (שמות ט"ו) לאחר קריעת ים סוף עם ישראל נושא תפילת הודיה לה' ומציב לעצמו יעדים: "תְּבִאֵמוֹ"- תעלה אותנו לארץ ישראל. "וְתִטָּעֵמוֹ"- שם ניטע עצים ושדות, נקים ישובים. "מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ"- לאחר כל זה נבנה בית מקדש. לאחר 2000 שנות גלות ב"ה חזרנו לאדמתנו, הקמנו מדינה עם התיישבות ענפה וכלכלה יציבה, ועכשיו נשארה לנו רק מטרה אחת: להקים בית מקדש!

⦁ "ניתנה בידך אפשרות היסטורית לשחרר ולכבוש את ירושלים ואתה לא עושה כלום?" "מוטב לחיות כל החיים בבית סוהר ובלבד שירושלים והר-הבית יהיו משוחררים מאשר להיות משוחרר וירושלים תהיה משועבדת." (מתוך פרקי יומן על שחרור ירושלים שכתביהרב גורן) מדברי הרב גורן למוטה גור שאמר לו שקיבל פקודה שלא להיכנס לעיר העתיקה.

⦁ "עשרה קבים יופי ירדו לעולם תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו" (תלמוד בבלי מסכת קידושין דף מט/ב) "מִצִּיּוֹן מִכְלַל יֹפִי אֱלֹהִים הוֹפִיעַ" (תהילים נ) ירושלים נקראת- 'כלילת יופי'. היופי של ירושלים מתבטא הן בצד החיצוני והגשמי של העיר, והן בפארה הרוחני, וממנה יוצאת ברכה לכל העולם. ומתוך היופי, מתוך העולם הזה, החליט הקב"ה להופיע ולהשרות את שכינתו בעולם.

⦁ *מאז ועד היום!* בשנת 1981 התרחשו חפירות מתחת להר הבית. במהלך החפירות התגלה שער, הרב גץ כינה אותו 'שער הכהנים'. הרב גץ נסמך על מסכת מידות המתארת את המחילות שמתחת לפני הקרקע, דרכן יוצאים כהנים שנטמאו אל מחוץ להר הבית.

⦁ "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָי מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה עַל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ" (ירמיהו י"ד) דרך ה'צפון' נתקיימה הנבואה "מצפון תיפתח הרעה". מצד זה עלה חיל בבל לירושלים ומכיוון זה. החל המקדש להשרף. אך דרכו גם התקיים התיקון גדול. במלחמת ששת הימים פרצה פלוגת הצנחנים דרך שערי הצפון- שער האריות ושער השבטים בהר הבית, בדרכם לשחרור ירושלים ומקום במקדש.

⦁ "הגענו לכותל, והרגשתי כאילו רוח אחרת חדרה אל ליבי. בכפר הרי לא רציתי ללמוד, ואולי אף הייתי המנהיג של כל החבר'ה הצעירים שקראנו להם ''הבריונים''. התעסקתי עם כל דבר, רק לא עם לימוד, וודאי שלא לימוד תורה. בכותל, הרגשתי פתאום כאילו מן השמים נחה עלי איזו רוח שונה. חזרנו מן הכותל והרגשתי שאני ילד אחר לגמרי, לא אותו הילד שהיה בכפר." (מתוך פרקי יומן על שחרור ירושלים שכתב הרב גורן)

⦁ "כשברא הקב"ה את עולמו כילוד אשה בראו. מה ילוד אשה מתחיל בטבורו ומותח לכאן ולכאן לארבעה צדדין, כך התחיל הקב"ה לבראות את עולמו מאבן שתיה תחילה וממנה הושתת העולם" (תנחומא פקודי, ג') כל העולם התחיל להיווצר מאבן מהשתיה, ממקום קודש הקודשים בבית המקדש, מירושלים. לכן במשך כל הדורות כל האנושות נמשכת אל המקום הזה, שהוא כור מחצבתה.

⦁ *מאז ועד היום!* נמצאה אבן גדולה מימי בית שני עם כתובת ביוונית, המזהירה מפני כניסת גויים לבית המקדש: "נכרי לא ייכנס לפנים מן המחיצה המקיפה את המקדש, ומי שייתפס, יתחייב בנפשו ודינו מיתה".  השלט הזה היה אחד מני רבים שהוצבו בכניסה למקדש, בסמוך ל'סורג', שקבע את הגבול האסור לכניסת גויים למתחם המקדש.

⦁ *מאז ועד היום!* הרבה אנשים חושבים ש'כיפת הסלע' היא מסגד. אך למעשה, היא אינה אלא מבנה שנועד לשמר את אבן השתיה. (ככל הנראה גם לשלטון שהיה לפני כ- 100 שנה, היה חשוב לשמר את המקום המקודש.) אבן השתייה נמצאת במקום בו היה קודש הקודשים בבית המקדש, עליה הונח ארון הברית. לצערנו, במקום שאליו היה נכנס הכהן הגדול בלבד, בקדושה וטהרה, נכנסים אלפי תיירים וגויים ומחללים את הקודש מידי יום ויום.

⦁ "עם שחרורה ואיחודה של ירושלים, רחפנו על גלי ההתלהבות וההתעלות. ניצנצו בלבנו מחשבות וציפיות להמשך הליכי הגאולה על ידי בנין בית המקדש". (מתוך הספר 'הר הבית' שכתב הרב גורן)

 
⦁ *מאז ועד היום!* לאחר חורבן בית שני, הנציחו הרומאים את נצחונם בבניית 'שער הנצחון' עליו ישנו תבליט ובו תיאור הובלת כלי מקדש שהרומאים בזזו מירושלים. בהם בולטים המנורה וחצוצרות התרועה. שושלתו של טיטוס לא הסתפקה בבניית השער, אלא גם הנפיקה מטבעות רבים, שעליהם הכיתוב בלטינית "יהודה השבויה", זאת על מנת לציין את נפילתם של היהודים בפני המעצמה הרומית. בסופו של דבר אנחנו חזרנו לארצנו, והרומאים? הם אינם עוד... שנזכה להחזיר את כלי המקדש למקומם במהרה בימינו!

⦁ "במקביל ללימודים באוניברסיטה, לא ניתקתי את קשרי עם הישיבה. הקדשתי את זמני ללימודים רק כדי שאוכל להשתמש בלימודים האלה גם בשטח התורה, שהרי גם בתורה יש צורך במתמטיקה ובגאומטריה, ביוונית ובלטינית. עובדה שהסנהדרין הגדולה היו צריכים לדעת לדבר בשבעים לשון, וזה לא הגיע אליהם מן השמים... לכן חשבתי שכדאי גם לי ללמוד את השפות". (מתוך פרקי יומן על שחרור ירושלים שכתב הרב גורן.) הרב גורן ניצל את כישוריו הרבים המדעיים גם בהר הבית, ובספרו 'הר הבית' מופיעים שרטוטים מדויקים של גבולות ההר בסיוע 'חיל ההנדסה'.

⦁ "שִׁבְעָה דְּבָרִים קָדְמוּ לָעוֹלָם, וְאֵלּוּ הֵן: תּוֹרָה, תְּשׁוּבָה, גַּן עֵדֶן וְגֵיהִנֹּם, וְכִסֵּא הַכָּבוֹד, וּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וּשְׁמוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ." (פסחים נ"ד) הקב"ה החליט לברוא את בית המקדש עוד לפני שברא את העולם. אף מקום בית המקדש קדם לעולם, שהרי הקב"ה ברא את העולם מאבן השתיה תחילה. בנוסף הדברים המופיעים במדרש באים בזוגות. גן עדן וגיהנום, התורה והתשובה, ומה בין זוגו של בית המקדש? כיסא הכבוד! תכלית בית המקדש הוא לחבר בינינו לבין הקב"ה.

⦁ *מאז ועד היום!* "אֵין פּוֹחֲתִין מֵעֶשְׂרִים וְאַחַת תְּקִיעוֹת בַּמִּקְדָּשׁ... וּבְעֶרֶב שַׁבָּת הָיוּ מוֹסִיפִין עוֹד שֵׁשׁ, שָׁלֹשׁ (מתוכן) לְהַבְטִיל הָעָם מִמְּלָאכָה." (מסכת סוכה, ה') בית התקיעה היה ממוקם באחת מפינות הר הבית. בו נהגו לעמוד ולתקוע בחצוצרות כדי להכריז על כניסת שבת ומועדים. פינה זו הייתה ממוקמת בנקודה גבוהה מאוד הצופה הן אל העיר והן אל השדות שמחוצה לה, כדי להבטיח שכולם ישמעו את התקיעות. הפינה המעוצבת באבן, שבה עמד התוקע, נעקרה ממקומה על ידי הרומאים במהלך חורבן בית המקדש, והושלכה מטה. היא נתגלתה במהלך חפירות ארכאולוגיות למרגלות הכותל המערבי.

⦁ "כל נביא ששמו ושם עירו מפורש בידוע שהוא מאותה העיר, שמו ולא שם עירו בידוע שהוא מירושלים" (מגילה ט"ו.) "סליחה, איפה יש פה נביא?" היום שאלה כזאת גורמת לנו להרים גבה, אבל פעם כולם ידעו את התשובה: נביאים הם ירושלמים, אלא אם כן צוין אחרת. ירושלים היא עיר של נביאים. בספר 'באר מים חיים' (פרשת ראה, פרק י"ב) מובא משל למלך שכל זמן שהוא אינו בביתו ונוסע בדרכים, אם הוא רואה מקום יפה ונעים - הוא עוצר שם. לעומת זאת, בזמן שהמלך יושב בארמונו, הוא לא ימהר לצאת לכל מקום. כך כל זמן שלא נתקדשה ירושלים, אם הקב"ה היה רואה אדם הגון וראוי להשראת שכינה - תכף היה אותו אדם זוכה לנבואה. אבל משעה שנתקדשה ירושלים, הקב"ה לא "יוצא" ככה סתם בשביל כל אחד. "למה נקרא שמה 'בית השואבה'? שמשם שואבים רוח הקודש" (ירושלמי סוכה כ"ב). ומי שמגיע אליה – זוכה להשראת שכינה.

 
⦁ *מאז ועד היום!* מתחת לכותל נמצאת אבן הבנייה הגדולה בעולם. גודלה כגודל אוטובוס ממוצע ומשקלה עולה על משקלו של אותו אוטובוס עמוס באנשים. האבן יחד עם שאר אבני הענק, מרכיבות יחד את קירות התמך של הר הבית. משקלן הממוצע עומד על בין שמונה לעשרה טון. כדי הגיעו אבנים אלו למקומן וכיצד הוצבו שם? בספר מלכים נאמר: "וְהַבַּיִת בְּהִבָּנֹתוֹ" (מלכים א', ו'), ועל כך אומר המדרש "שהיתה האבן מסעת את עצמה ועולה ונתנת על גבי הדימוס" (מדרש תהילים כ"ד).

⦁ "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ, וּבָאתָ שָּׁמָּה" (דברים י"ב, ה') שמה של ירושלים לא מוזכר בתורה, אף לא פעם אחת. זיהויה כלוט בערפל "המקום אשר יבחר ה'", מדוע? הרמב"ם מסביר שאם הגויים ידעו מהו המקום המקודש לה' אלוקי ישראל, הם ילחמו עליו מלחמה חזקה כדי שישראל לא יצליחו לרשת אותו, וישתדלו להשחית אותו ככל האפשר (כפי שאכן נעשה לכותל מערבי ולכל הסממנים היהודים בהר הבית ובקבר יוסף). הספרי מביא כיוון אחר: "לא ניתן להגיע אל המקום הנבחר ללא התעוררות ומאמץ מצדנו. החיבור בין שמיים לארץ צריך להיות מורכב מהתגלות של הרצון האלוקי הנפגש בדרישה האנושית! וכך גם נעריך ונאהב יותר את המקום: "אל הארץ אשר אראך - לא גלה לו הארץ מיד, כדי לחבבה בעיניו, ולתת לו שכר על כל דבור ודבור" (רש"י בראשית, י"ב, ב)

⦁ *מאז ועד היום!* "כָּל הַכֵּלִים הַנִּמְצָאִים בִּירוּשָׁלַיִם דֶּרֶךְ יְרִידָה לְבֵית הַטְּבִילָה- טְמֵאִין. דֶּרֶךְ עֲלִיָּה- טְהוֹרִין, שֶׁלֹּא כְּדֶרֶךְ יְרִידָתָן עֲלִיָּתָן" (משנה מסכת שקלים ח'). בחפירות ארכאולוגיות בירושלים נמצאו מקוואות שמדרגות היורדות אליהם היה קו הפרדה ברור שנועד להפריד בין העולים והיורדים, כלומר בין הטהורים לטמאים.

⦁ בְּמַתְנִיתָא תָּנָא מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבִּי עֲקִיבָא... "וְהַנֵּצַח" זוֹ יְרוּשָׁלַיִם. "וְהַהוֹד" זוֹ בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. (מסכת ברכות נ"ט.) מדוע ירושלים מוגדרת 'נצח' ובניין המקדש 'הוד'? הרב קוק מבאר שישנם שני דרכים בהאדרת שם ה' בעולם. לפעמים צריך את מידת ה'נצח' מלשון נצחון וגבורה. זוהי מעלתה של ירושלים, ומעלתו של דוד המלך, איש הגבורה. כשיש התנגדות מצד אומות העולם לירושלים צריך 'נצח', גבורה ועוד. אך יש גם מימד אחר, 'הוד'. "כאשר יגדל שם ישראל ועמים רבים יראו את ההוד והתפארת הקדושה ושלום העולמים... ירוצו לבקש את ד' אלוקי ישראל. ביהמ"ק מקום האורה לא בנצח יתגבר, לא בהוראת ניצוח כי אם בהוד הנתון עליו ברוח החן והקדושה". זוהי תכונתו של שלמה: "כִּי שְׁלֹמֹה יִהְיֶה שְׁמוֹ וְשָׁלוֹם וָשֶׁקֶט אֶתֵּן עַל יִשְׂרָאֵל בְּיָמָיו: הוּא יִבְנֶה בַיִת לִשְׁמִי". (עין אי"ה ברכות שי"ד)

⦁ טיפ-טיפה מס' 100! *מאז ועד היום!* לפני מאה שנים נמצאה כתובת חרס בבלית, המתארת בדיוק את המצור על ירושלים ואת נצחונו של נבוכדנצר: "בשנה השביעית בחודש כסלו, גייס מלך אכד (בבל) את צבאו ויצא אל ארץ חת. הוא חנה על עיר יהודה… כבש את העיר ולכד את מלכה. מינה בה מלך כלבבו. את מנחתה העשירה קיבל והעביר לבבל". גם התנ"ך מתאר בהמשך  את לכידתו של מלך יהודה (יהויכין) ואת מינויו של "מלך בובה" מטעמו של נבוכדנצר, הלוא הוא המלך צדקיהו.

לשנה הבאה בירושלים הבנויה!

גרסת הדפסה