IMG-20160105-WA0011
 
 
 

פעולה בנושא הארץ והמקדש

מהלך הפעולה:

 מחלקים את החניכים לשתי קבוצות ומשחקים 'איקס-עיגול'. כל קבוצה מקבלת שאלה, ורק אם החניכים עונים עליה נכון הם יכולים לעבור לשאלה הבאה. (נספח 1) אם המדריך רואה שאחת הקבוצות עומדת לנצח – שייתן לה שאלה קשה במיוחד. (המטרה פה היא שאף קבוצה לא תנצח.)

משחקים דג מלוח ועוצרים את המשחק באמצע.

נותנים לחניכים קטע בכתב סתרים, ואת הפירוש של חלק מהאותיות (כל אות בכרטיס נפרד) כדי שבסוף הם יתקעו. (נספח 2) אם הפעולה מתקיימת בשבת- אפשר לתת לחניכים בנוסף עם הפירוש של האותיות גם המון כרטיסים קטנים עם כל האותיות של הא'-ב', כדי שהם יוכלו לקרוא את מה שיצא להם. 

נותנים לחניכים 14 כוסות חד פעמיות, שעל כל כוס כתובה תקופה מתולדות עם ישראל. החניכים צריכים להעמיד את הכוסות בפירמידה, כשהתקופות בה מוסדרות מלמטה למעלה. (התקופה הקדומה ביותר בצד ימי למטה, וכך עולים למעלה וימינה) אומרים לחניכים שבקומה למטה צריכות להיות 5 כוסות. (אם רוצים אפשר להכין 2 סטים של כוסות, ואז לעשות תחרות בין הקבוצות.) (נספח 3) חסרה כוס אחת- אי אפשר לבנות פירמידה רק מ- 14 כוסות. בסיום המשחק משאירים את הפירמידה עומדת.

מספרים סיפור ומפסיקים אותו באמצע, רצוי להקריא מדף. (נספח 4)                

 

סיכום:

שואלים את החניכים איך הם הרגישו כשהסיפור לא נגמר, כשהפירמידה לא יצאה מושלמת, כשהיו חסרות אותיות לכתב הסתרים, כשהחזירו אותם לאחור ב'דג מלוח', כשלא הצליחו לגמור שורה ב'איקס-עיגול'.

מסבירים לחניכים שמה שקרה להם עכשיו, שהאכזבה הזאת, של לא להצליח לסיים, זה בדיוק מה שקורה לעם ישראל.

אחרי קריעת ים סוף, עם ישראל שר את שירת הים. בשירת הים נאמר: "תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנֲנוּ יָדֶיךָ:" (שמות ט"ו, י"ז)

המשפט הזה מתאר את התהליך שעם ישראל צריך לעבור:

"תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ" = עם ישראל יכנס לארץ ישראל ויתיישב בה.

"מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה'" = עם ישראל יכבוש את ירושלים.

"מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנֲנוּ יָדֶיךָ" = עם ישראל יבנה את בית המקדש.

זה באמת מה שקרה: יהושע הכניס את עם ישראל לארץ. הם כבשו את הארץ והתיישבו בה, אך ירושלים נותרה בידי היבוסים. אחר-כך בא דוד המלך וכבש את ירושלים. שלמה בנו בנה בה את בית המקדש.

עכשיו אנחנו עוברים את הכל פעם נוספת: עלינו לארץ ישראל והתיישבנו בה, הקמנו מדינה. 19 שנים אחר-כך שחררנו את ירושלים. אבל כאן – משהו נתקע. לא בנינו את בית המקדש.

זוכרים כמה מאכזב היה להגיע כמעט עד הסוף, אבל רק כמעט? אנחנו צריכים לסיים את מה שהתחלנו, כדי שלא נחיה ככה, בכמעט הזה. אנחנו צריכים לבנות את בית המקדש!!!

מוציאים את הכוס ה-15, שעליה כתוב "בית המקדש השלישי", ומניחים אותה בראש הפירמידה.

    בציפייה לבניין המקדש!


Image converted using ifftoany

 קהל יעד: כיתות ה'-ז'

מטרות: החניכים יבינו שמטרת הכניסה לארץ היא בניין המקדש, וכל עוד לא בנינו אותו – לא נשלמה המלאכה.

עזרים נצרכים: לוח למשחק איקס עיגול, דפים עם כתב סתרים (נספח 2), 15 כוסות חד"פ, עם תקופות מודבקות, סיפור בלי סוף (נספח 4)