מזההמאמרים

בגדי הכהונה
לימוד אבות ובנים

"ועָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת... וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט וְעָשׂוּ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ לִי"

(שמות כ''ח)

בעת עבודת הכהנים במשכן ובבית המקדש עליהם ללבוש את בגדי הכהונה המיוחדים להם.

כהן הדיוט לובש ארבעה בגדים: כותונת, מכנסיים, מגבעת ואבנט.

הכהן הגדול לובש בנוסף לארבעה בגדים אלו : מעיל, אפוד, חושן וציץ.

 

כהן הדיוט

כהן גדול

האבנט

האבנט הינו חגורה ארוכה שהכהן קושר על מותניו מעל הכותונת.

אורך של האבנט הינו _____ אמה (=16 מטר), בגימטריה ________ !

נסו למדוד מהם 16 מטר, ולאחר מכן נסו לחשוב כיצד ניתן ללבוש אבנט כל כך ארוך…

מי שעזר לכהנים ללבוש את בגדי הכהונה (כולל האבנטים) היה פנחס המלביש!

אורך האבנט ל"ב אמה, והוא בא לכפר על הרהורי הלב!

 

 

 

 

אמר רבי לוי:

אבנט ל"ב אמה היה בו

כנגד העוקמנים שבלב!

הציץ

הציץ הינו טס מזהב שהכהן הגדול קושר על מצחו. על הציץ כתוב "קודש לה'".

הציץ היה נזר מאוד יפה. כשהחריבו הרומאים את בית המקדש הם גנבו את הציץ והביאו אותו לעיר רומי.

כמאתיים שנה אחרי החורבן ראה אחד התנאים את הציץ באוצר המלך ברומי.

 

 

 

"ואמר רבי אליעזר ברבי יוסי
אני ראיתיו בעיר רומי וכתוב
עליו קדש לה'
"
(מסכת סוכה דף ה.)

המעיל

המעיל שהכהן הגדול לובש דומה לכותנת ללא שרוולים והוא העשוי כולו מצמר צבוע בתכלת.

בשולי המעיל היו פעמונים מזהב ורימונים.

 

 

החושן

החושן הוא בגד מיוחד שנמצא על ליבו של הכהן הגדול.

על החושן נמצאות שתים עשרה אבנים טובות (כגון: יהלום וספיר), ועל כל אבן היה שם של אחד משנים עשר השבטים.

בעזרת החושן יכלו לשאול ב"אורים ותומים".

מה הם האורים והתומים?

כאשר התעוררה שאלה חשובה לעם ישראל, ניתן היה לשאול את הקב"ה כיצד לנהוג, זאת באמצעות ה"אורים ותומים". השואל היה נכנס עם הכהן הגדול אל מול קודש הקודשים ושואל את שאלתו. האותיות של התשובה היו זוהרות מתוך האבנים שבחושן, וכך ידעו מהי התשובה.

 

 

 

"וכיצד שואלין? עומד הכהן ופניו לפני הארון. והשואל מאחריו פניו לאחרי הכהן. ואומר השואל: אעלה או לא אעלה? ואינו שואל בקול רם ולא מהרהר בלבו אלא בקול נמוך כמי שמתפלל בינו לבין עצמו. ומיד רוח הקדש לובש את הכהן, ומביט בחושן ורואה בו במראה הנבואה: 'עלה' או 'לא תעלה' באותיות שבולטות מן החושן כנגד פניו. והכהן משיבו ואומר לו: 'עלה!' או 'לא תעלה!"

(רמב"ם הלכות כלי מקדש)

היכן עומד הכהן כשהוא שואל? ___________________________

כיצד הוא מדבר כשהוא שואל? ____________________________

איך הוא יודע את התשובה? _____________________________

סיפור

מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד שֶׁשָּׁמַע שֶׁקּוֹרְאִים בַּתּוֹרָה אֶת הַפְּסוּקִים עַל בִּגְדֵי הַכְּהֻנָּה. "וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד".

שָׁאַל הַגּוֹי : "לְמִי מְיֹעָדִים הַבְּגָדִים הַיָּפִים הַלָּלוּ?"

עָנוּ לוֹ: "לַכֹּהֵן הַגָדוֹל"

הֶחְלִיט הַגּוֹי : "אֵלֵךְ וְאֶתְגַּיֵּר בִּשְׁבִיל שֶׁיְּשִׂימוּנִי (שֶׁיַּעֲשׂוּ אוֹתִי) כֹּהֵן גָּדוֹל!"

בָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי וְאָמַר לוֹ- "גַּיְּרֵנִי, אֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל". סִלֵּק אוֹתוֹ שַׁמַּאי וְהִתְרַגֵּז עַל הַחֻצְפָּה שֶׁל הַגּוֹי.

בָּא הַגּוֹי לִפְנֵי הִלֵּל. אָמַר לוֹ הִלֵּל- "אֲנִי מַסְכִּים, אַךְ קֹדֶם תִּלְמַד קְצָת תּוֹרָה, כְּדֵי שֶׁתֵּדַע כֵּיצַד לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל".

הָלַךְ הַגּוֹי, הִתְגַּיֵּר וְהִתְחִיל לִלְמֹד תּוֹרָה.

כְּשֶׁהִגִּיעַ לַפָּסוּק "וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת" (כְּלוֹמַר שֶׁאָסוּר לָאֲנָשִׁים שֶׁאֵינָם כֹּהֲנִים לְהִכָּנֵס אֶל הַקֹּדֶשׁ), שָׁאַל הַגּוֹי: "פָּסוּק זֶה עַל מִי נֶאֱמַר?" אָמְרוּ לוֹ- "אֲפִלּוּ עַל דָּוִד הַמֶּלֶךְ"!

אָז הֵבִין הַגּוֹי כִּי לֹא יוּכַל לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל.

בָּא לִפְנֵי הִלֵּל וְאָמַר לוֹ-"תּוֹדָה לְךָ הִלֵּל, בִּזְכוּת הַסַּבְלָנוּת שֶׁלָּךְ, זָכִיתִי לִלְמֹד תּוֹרָה, אֲפִלּוּ שֶׁאֲנִי מֵבִין שֶׁלֹּא אוּכַל לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל."

מָה נִיתַן לִלְמוֹד מִן הַעוּבְדָה שְהַנוֹכְרִי רָצָה כֹּל כַּךְ לִלְבּוֹשׁ בִּגְדֵי כְּהוּנָה?