סיפורים

גניזת ארון הברית

בסוף ימי בית ראשון עזב עם ישראל את התורה וזנח את בית המקדש, עד שיאשיהו המלך קיבל את המלוכה. "ויעש הישר בעיני ה'"- יאשיהו הרס את במות העבודה הזרה, שבר את הפסלים טיהר ושיפץ את בית המקדש.

במהלך 'בדק הבית', נכנס חלקיהו הכהן אל קודש הקודשים וגילה לתדהמתו כי ספר התורה, שכתב משה רבינו, המונח לצד ארון הברית פתוח בפרשת הקללות. חלקיהו רץ בבהלה לשפן הסופר, בהבנה שדבר זה מסמל צרה המתרגשת לבוא, ומשם הלכו שניהם להודיע ליאשיהו המלך. כששמע על כך המלך, קרע את בגדיו וציווה עליהם לדרוש את ה' אצל חולדה הנביאה, ולא אל ירמיהו הנביא, משום ש'הנשים רחמניות הן' והוא קיווה שאשה תבשר לו את הבשורה הקשה בלשון רכה, ואף תתפלל עליהם לבטל הגזרה. למרות זאת, חולדה הנביאה התנבאה בדברים קשים וכך מסרה לחלקיהו ושפן: "כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי מֵבִיא רָעָה אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וְעַל יֹשְׁבָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי הַסֵּפֶר אֲשֶׁר קָרָא מֶלֶךְ יְהוּדָה"

יאשיהו הבין שנגזרה הגזירה, ובחג הפסח קרא לכהנים וציווה אותם להוציא את ארון הברית מקודש הקודשים ולגנוז אותו במחילות תת-קרקעיות שבנה שלמה למטרה זו. שנאמר "וַיֹּאמֶר לַלְוִיִּם הַמְּבִינִים לְכָל יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים לַה' תְּנוּ אֶת אֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ בַּבַּיִת אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל"

על פי המסורת הארון במקומו נגנז, ממתין לנו, תחת הר הבית.

מקורות לסיפור:

ספר מלכים ב פרק כב

(י) וַיַּגֵּד שָׁפָן הַסֹּפֵר לַמֶּלֶךְ לֵאמֹר סֵפֶר נָתַן לִי חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן וַיִּקְרָאֵהוּ שָׁפָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ: (יא) וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ אֶת דִּבְרֵי סֵפֶר הַתּוֹרָה ויִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו: (יב) וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן וְאֶת אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן וְאֶת עַכְבּוֹר בֶּן מִיכָיָה וְאֵת שָׁפָן הַסֹּפֵר וְאֵת עֲשָׂיָה עֶבֶד הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר: (יג) לְכוּ דִרְשׁוּ אֶת ה'בַּעֲדִי וּבְעַד הָעָם וּבְעַד כָּל יְהוּדָה עַל דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַנִּמְצָא הַזֶּה כִּי גְדוֹלָה חֲמַת ה' אֲשֶׁר הִיא נִצְּתָה בָנוּ עַל אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ אֲבֹתֵינוּ עַל דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַזֶּה לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב עָלֵינוּ: (יד) וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ: (טו) וַתֹּאמֶר אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר ה' אֱלֹקי יִשְׂרָאֵל אִמְרוּ לָאִישׁ אֲשֶׁר שָׁלַח אֶתְכֶם אֵלָי: (טז) כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי מֵבִיא רָעָה אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וְעַל יֹשְׁבָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי הַסֵּפֶר אֲשֶׁר קָרָא מֶלֶךְ יְהוּדָה:

ספר דברי הימים ב פרק לה

(ג) וַיֹּאמֶר לַלְוִיִּם הַמְּבִונִים {הַמְּבִינִים} לְכָל יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים לַיהֹוָה תְּנוּ אֶת אֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ בַּבַּיִת אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֵין לָכֶם מַשָּׂא בַּכָּתֵף עַתָּה עִבְדוּ אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם וְאֵת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל:

תוספתא מסכת סוטה פרק יג

שנגנז [ארון] נגנז עמו צנצנת המן וצלוחית של שמן המשחה ומקלו של אהרן שקדיה פרחיה וארגז שהשיבו פלשתים דורון לאלהי ישראל כלם היו בבית [קדש הקדשים ומשנגנז ארון נגנז עמו דבריה ומי גנזו] יאשיה המלך [גנזו] מה ראה כיון שראה שכתוב בתורה (דברים כח) יולך ה' אותך ואת מלכך וגו' פקד ללוים וגנזוהו שנאמר (דה"ב לה) ויאמר ללוים המבינים לכל ישראל [הקדשים לה'] תנו את ארון הקדש בבית אשר בנה שלמה מלך ישראל אין לכם משא בכתף אמר להם גנזו אותו שלא יעלה לבבל כשאר כל הכלים [שתחזירהו למקומן] שנאמר (שם) עתה עבדו את ה' אלהיכם ואת עמו ישראל מיד גנזו ר"א אומר ארון גלה לבבל שנאמר (שם) לא יותר דבר אמר ה' ואין [דבר] אלא דברות שבו רש"א הרי הוא אומר (שם לו) לתשובת השנה שלח המלך נבוכדנצר ויביאהו בבלה עם כלי חמדת בית ה' זהו ארון ר' יהודה בן לקיש אומר ארון במקומו נגנז שנאמר (מ"א ה) ויאריכו הבדים ויראו וגו' ויהיו שם עד היום הזה:

שנזכה לראות את בית המקדש בבניינו ואת הארון חוזר למקומו!

לגרסת הדפסה לחץ