פרשת ראה

לשכנו תדרשו
לקראת הכניסה לארץ הקדושה מצווה משה רבנו על בני ישראל (יא, כט): "וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִּים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל" – עקב עוצמת הקדושה הקיימת בארץ ישראל כוחות הטומאה מנסים להאחז בה, ועל כן שומה עלינו להגביר את כח הקדושה כדי למגר כל צר ומשטין. משום כך נאמר בהמשך (יא, לב): "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם".
הסכנה הגדולה ביותר הינה העבודה הזרה, אותה יש לגדע שכן ארץ הקודש אינה סובלת את גילויי הטומאה כנאמר: (יב, ד) "וְאִבַּדְתֶּם אֶת שְׁמָם מִן הַמָּקוֹם הַהוּא". מהו שורש הקדושה, מקור ההתחברות של ישראל לקונם המבטלת את אותם כוחות רשעה? אומרת התורה: (יב, ה) "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ד' אֱלֹהֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָּׁמָּה" – קיים מקום פלאי, ממנו יונק העולם את קדושתו, ואותו צריכים בני ישראל לחפש. עליהם להתחבר למקום זה מכוח כיסופיהם, כדברי הרמב"ן: "שתלכו לו מארץ מרחקים ותשאלו 'אנה דרך בית השם'? ותאמרו איש אל רעהו "לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלהי יעקב"... ובספרי נאמר: "'תדרשו' - ... דרוש ומצא ואח"כ יאמר לך נביא".
מהו שורש קדושת מקום זה? מקום המקדש הינו מרכז העולם והוא מהווה את שורש הבריאה, וזאת בשני מישורים:
-
ממנו החלה בריאת העולם, כדברי חז"ל המבארים כך את מרכזיותו של המקדש[1]: "כשם שהטבור נתון באמצע האיש כך ארץ ישראל נתונה באמצע העולם ... ובית המקדש באמצע ירושלים, והארון באמצע ההיכל, ואבן השתיה לפני הארון שממנה נשתת העולם".
-
האדם, נזר הבריאה, נברא אף הוא ממקום זה. זאת כמבואר בדברי רבותינו בתלמוד הירושלמי[2]: "מלוא תרווד (כף גדולה) עפר נטל הקדוש ברוך הוא ממקום המזבח וברא בו אדם הראשון". ובביטוי נוסף בדברי חז"ל[3]: "אדם ממקום כפרתו נברא".